Win31.OPX.PL Systemy Internet Calmira Programy Multimedia Linki Zrzuty Sztuczki

Tryby graficzne


Opis i porównanie trybów graficznych.
Informacje ogólne.
Rozdzielczości i tryby pracy kart graficznych.
Obsługiwane karty graficze.
Informacje dla użytkowników emulatorów.
Zrzuty ekranu w różnych rozdzielczościach.

Informacje ogólne.


Na temat obsługi kart graficznych w systemach Windows.

Systemy Windows z założenia są środowiskiem graficznym i wymagają do pracy karty graficznej, to w jakiej rozdzielczości będziemy mogli pracować zależy jaką posiadamy kartę graficzną, ale sama nawet najnowsza karta nic nam nie da, jeśli jest niezgodna nie będzie pracować wcale lub będzie pracować w dużymi ograniczeniami. Dopiero następujące elementy jakimi są: Odpowiednia wersja Windows, sterownik, karta i monitor, dadzą oczekiwany efekt.




Tryby pracy kart graficznych


Opis typów kart graficznych i trybów ich pracy.

Nie będę tu omawiać najnowszych potworów od Nvidii i ATI, opiszę za to podstawowe typy kart graficznych stosowanych w początkowym okresie użytkowania komputerów klasy PC.
Pierwszym typem karty graficznej była CGA i wbrew temu co mówi nazwa, w Windows daje ona obraz czarno-biały przy rozdz. 640x200 pikseli.
Nowszym typem jest EGA, obsługuje on kilka trybów tekstowych i graficznych, są to tryby karty CGA plus 640x350 w 16 kolorach i cz-b, nowością jest programowalny generator znaków dla trybu tekstowego.
Najnowszy standard to VGA, w odróżnieniu od EGA posiada w swojej podstawowej wersji tryb 640x480, z tym właśnie typem są zgodne wszystkie nowe karty graficzne. Nowe karty posiadają dodatkowe tryby zapewniające bardzo wysokie rozdzielczości i żeby je wykorzystać potrzebne są specjalne sterowniki, które są tworzone dla konkretnej karty i systemu, aby ominąć ten problem wprowadzono uniwersalny standard VESA, jednak nie wszystkie systemy poprawnie go obsługują.
Równolegle z kartami CGA wprowadzono monochromatyczne karty Hercules pracujące w rozdzielczości 720 x 348, wszystkie 16 bitowe (do 3.11) wersje Windows posiadają do niej sterowniki.

Rozdzielczości:
640 x 200 pikseli, karty CGA (cz-b), EGA, VGA i zgodne
640 x 350 pikseli, karty EGA, VGA i zgodne
720 x 348 pikseli, karty Hercules (cz-b)
640 x 480 pikseli, karty VGA i zgodne
800 x 600 i wyższe, karty zgodne z VESA i wiele innych nowych modeli.
Windows 3.1 może pracować nawet w rozdzielczości 1600x1200, jak ma odpowiednie sterowniki.


Obsługiwane karty graficzne


Lista kart graficznych kompatybilnych z Windows 3.z.

Windows 3.0
Windows 3.1
Windows NT 3.51
Starsze
Nowsze

Windows 3.0


Karty graficzne obsługiwane przez Windows 3.0.
Wszystkie zgodne EGA i VGA, a także CGA.
Hercules (monochromatyczna).

Windows 3.1


Karty graficzne obsługiwane przez Windows 3.1 i 3.11.

Diamond Viper, karta ta zapewnia rozdzielczość 1024x768 w trybie Truecolor.
S3 virge.
SVGA, sterownik uniwersalny (z ograniczeniami).
Wszystkie zgodne EGA i VGA, a także CGA.
Hercules (monochromatyczna).
Karty wbudowane w wybrane modele laptopów Compaq.
I wiele innych, lista będzie uzupełniona jak będę miał pewność co do zgodności.

Windows NT 3.51


Karty graficzne obsługiwane przez Windows NT 3.51.

Zgodne z VGA.
Zgodne z VESA, wymagany specjalny sterownik.
Karty wbudowane w wybrane modele laptopów Compaq.

I wiele innych, lista będzie uzupełniona jak będę miał pewność co do zgodności.

Najstarsze


Karty graficzne obsługiwane przez Windows 1.x i 2.x.

CGA, EGA, Hercules, VGA. szczegóły opiszę wkrótce.
Dla Windows 1.x istnieje sterownik VGA/VESA (rozdz. 800x600).
Dla Windows 2.x istnieje sterownik kart Paradise VGA, 256 kolorów rozdz. 640x480 (działa z DOSBox 0.74).

Nowsze


Co prawda nie miałem tu zbyt wiele pisać, ale...

EGA w Windows 95, tak istnieje możliwość obsługi kart EGA w tym systemie. W wolnym czasie opiszę szczegóły, na chwilę obecną nie posiadam Win. 95 i nie testowałem tego, ale czytałem, że się da i dlatego o tym wspomniałem.

Emulacja


Informacje dla użytkowników emulatorów.

Oddzielnym zagadnieniem są tzw. emulatory, w związku z tym, że tworzą one wirtualny komputer to emulują także kartę graficzną. Nie jest ona zależna od karty naszego komputera, a tylko i wyłącznie od emulatora. Najczęściej emulatory "mają kartę" VGA lus S3, ale są też takie, które emulują kilka typów kart i trzeba w ustawieniach wybrać odpowiednią.

Zrzuty ekranu.


Zrzuty ekranu różnych wersji Windows w różnych rozdzielczościach.

W przygotowaniu, proszę o cierpliwość.
Najmniejszy

Windows 3.0 w rozdzielcości 320 x 200 pikseli, sterownik MCGA256.DRV.

I największy

Windows 3.11 w rozdzielcości 1024 x 768 pikseli (Diamond Viper).



Hosting