Opis i porównanie trybów graficznych.
Informacje ogólne.
Rozdzielczości i tryby pracy kart graficznych.
Obsługiwane karty graficze.
Informacje dla użytkowników emulatorów.
Zrzuty ekranu w różnych rozdzielczościach.
Systemy Windows z założenia są środowiskiem graficznym i wymagają do pracy karty graficznej, to w jakiej rozdzielczości będziemy mogli pracować zależy jaką posiadamy kartę graficzną, ale sama nawet najnowsza karta nic nam nie da, jeśli jest niezgodna nie będzie pracować wcale lub będzie pracować w dużymi ograniczeniami. Dopiero następujące elementy jakimi są: Odpowiednia wersja Windows, sterownik, karta i monitor, dadzą oczekiwany efekt.
Nie będę tu omawiać najnowszych potworów od Nvidii i ATI, opiszę za to podstawowe typy kart graficznych stosowanych w początkowym okresie użytkowania komputerów klasy PC.
Pierwszym typem karty graficznej była CGA i wbrew temu co mówi nazwa, w Windows daje ona obraz czarno-biały przy rozdz. 640x200 pikseli.
Nowszym typem jest EGA, obsługuje on kilka trybów tekstowych i graficznych, są to tryby karty CGA plus 640x350 w 16 kolorach i cz-b, nowością jest programowalny generator znaków dla trybu tekstowego.
Najnowszy standard to VGA, w odróżnieniu od EGA posiada w swojej podstawowej wersji tryb 640x480, z tym właśnie typem są zgodne wszystkie nowe karty graficzne. Nowe karty posiadają dodatkowe tryby zapewniające bardzo wysokie rozdzielczości i żeby je wykorzystać potrzebne są specjalne sterowniki, które są tworzone dla konkretnej karty i systemu, aby ominąć ten problem wprowadzono uniwersalny standard VESA, jednak nie wszystkie systemy poprawnie go obsługują.
Równolegle z kartami CGA wprowadzono monochromatyczne karty Hercules pracujące w rozdzielczości 720 x 348, wszystkie 16 bitowe (do 3.11) wersje Windows posiadają do niej sterowniki.
Rozdzielczości:
640 x 200 pikseli, karty CGA (cz-b), EGA, VGA i zgodne
640 x 350 pikseli, karty EGA, VGA i zgodne
720 x 348 pikseli, karty Hercules (cz-b)
640 x 480 pikseli, karty VGA i zgodne
800 x 600 i wyższe, karty zgodne z VESA i wiele innych nowych modeli.
Windows 3.1 może pracować nawet w rozdzielczości 1600x1200, jak ma odpowiednie sterowniki.
Oddzielnym zagadnieniem są tzw. emulatory, w związku z tym, że tworzą one wirtualny komputer to emulują także kartę graficzną. Nie jest ona zależna od karty naszego komputera, a tylko i wyłącznie od emulatora. Najczęściej emulatory "mają kartę" VGA lus S3, ale są też takie, które emulują kilka typów kart i trzeba w ustawieniach wybrać odpowiednią.